Ryan STA 1:4

Ett något långsamt bygge

Jag gjorde en mittsektion i 3mm depron och limmade på 6mm depron-spant.

Bygget drog igång på hösten 2016. Målet var att göra en Ryan STA i stor skala väldigt lätt. Jag hade som mål att hamna under 4 kg.

Valet föll på depron och eldrift. Lätt, billigt och lättarbetat.

En 3d skrivare kan komma till pass för att göra detaljer.
3d-printade avgasrör.
Efter plankning av ena sidan med 3mm depron så vände jag på steken och började limma spant på den andra.
Nu börjar det se ut som en kropp.
Här har jag limmat in vingbalkar till mittenvingen.
Och några pryglar är på plats.
Här har jag plankat lite mer med 3mm depron.
Och här någonstans så får jag idén att jag vill göra sittbrunnarna och framkroppen mycket mer detaljerad och skalariktig.

Så jag ritade nya spryglar i Fusion 360 och skrev ut dom på 3d skrivaren med kolfiber-PLA. Lätt och stadigt. De delar som har mycket påfrestning som motorspantet och vingfästet är utkörda med PETG.

Nu finns det mycket mer utrymme i cockpit att få dit stolar, pilot och allt annat trevligt. Nu jäklar ska det bli en skalamodell.

Här börjar pilotdockan ta form. Karvad i foam. Stolen är tillverkad i 3mm depron.
Nu har piloten fått lite kläder också. Den är gjord av skisspapper som jag blötte i utspätt vitlim. Det finns ett problem att sätta vanligt tyg på pilotdockor eftersom att det inte veckar sig på ett naturligt sätt. Blir alldeles för stora veck.
Stolen har fått stoppning och säkerhetsbälten. Skitade ner allt också med utspädd akrylfärg. Spännena till bältet är 3d-printat.
Cockpitgolvet börjar ta form och få lite oljefläckar och smuts.
Stooooort vinglas.
Fler detaljer printade.
Cockpiten tar form. Det mesta är på plats.
Instrumentpaneler och styrspakar.
Trottelkvadranterna målade och färdiga att limma in. Till höger är pilotens händer. 3d printade. De ska gjutas i harts.
Konstruktion av motorhuv i Fusion 360. Till höger är den 3d-printade pluggen som ska användas för att gjuta en glasfiber huv.
Massor av spackel och en hel del putsning.
Utprovning av passform. Funkar bra!
Nitar och panelskarvar på motorhuven.

Jag började att göra en modell av landningsstället i 3d och skrev ut delarna i PETG men insåg att det skulle bli alldeles för tungt och dessutom inte så stadigt. Så det fick bli lite gammal hederlig metallslöjd.

Test av landingsställen. Sitter bra.
Och nu står hon för första gången på egna ben.
Plugg för landningsställsbrallorna.
Hjulbrallan spacklad och klar. Nitarna och panellinjer på plats.
Vingutfyllnaden är på gång.
Stabilisatorn klädd och klar.
Alla stjärtfjädrar klädda och på plats.
Sidroderkonen på plats med nitar och allt.
Och nu har jag börjat med vingen. Det blev inte så bra så nu nästa steg så blir det vinge 2.0. Det kommer att bli spryglar i 6mm depron med en tunn balsalist på kanterna för stabilitet

Nu är byggsäsongen igång igen. Hela kroppen är glasfibrad, spacklad och slipad och spacklad och slipad igen. Grundmålad och slipad och grundmålad och slipad igen och igen. Slät som en barnrumpa. Nästa grej på dagordningen är att göra alla panellinjer och nitar. Det är några tusen. Sen ska det målas aluminium med en helt fantastisk vaxfärg av märket AK. Det är den bästa metallicfärg som jag nånsin stött på.

Fler flyggrejor
Kategorier
Dela vetja!